آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: البنت بيضة بيضة بيضة


  1. #1
    عضو متالق
    الحاله : EL.GeNeRal غير متواجد حالياً
    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    رقم العضوية: 9395
    الدولة: حيث اتواجد
    الهواية: السباحة وكرة قدم شواطئ
    السيرة الذاتيه: انسان يحب الحياة
    العمل: مهندس كمبيوتر
    المشاركات: 147
    معدل تقييم المستوى : 0
    Array

    البنت بيضة بيضة بيضة

    بسم الله الرحمن الرحيم



    انا جايب النهاردة موضوع هايف شوية علشان نتناقش فية هو مش هايف شوية صراحة هو هايف خالص بس اعمل اية اللى لقيتة

    اية رايكم يا جماعة لو نتناقش مع بعض فى كلمات بعض الاغانى

    انا فى اغانى بسمعها وكلماتها بتبرز جانب مهم جدا من شخصية الرجل الشرقى والمراءة الشرقية وانا طبعا هبدأ هنا بالرجل علشان محدش يقول دة ماسك اهين البنات

    فية مقطع من اغنية للاستاذ فريد الاطرش بيقول فية

    هاتولى من الحبيب كلمة

    لو جينا نبص للمقطع دة من ناحية تانية هنلاقى ان الاستاذ فريد الاطرش قاعد فى بيتة ومزاجة تمام التمام ومستنيهم لما يجبولة كلمة من الحبيب ودة ان دل فهو يدل على التنبلة اللى عايش فيها الاستاذ فريد

    طيب دة لو عايز جواب من الحبيب هيعمل اية

    اذا كان عايز كلمة واحدة بس وقاعد مستنى لما هما يجيبوها

    وطبعا كلنا سمعنا فى الفلكلور المصرى اغنية البت بيضة بيضة بيضة البت بيضة وانا اعمل اية

    لو جينا نبص هنا هنلاقى ان الراجل اهم شيىء عندوة ان البنت تكون بيضة مش مهم بقى بيضة وتخينة ولا بيضة ورفيعة ولا بيضة وهبلة ولا بيضة وعبيطة اهم حاجة انها تكون بيضة ودة ان دل فهو يدل على النظرة الدنيئة اللى بيبص بيها الراجل للمراءة

    وفية مثلا اغنية زى اغنية ها حبيى لكاظم بيقول فيها

    منى تزعل لك والله زعل الدنيا كلها ولا مكروة يمسك حبيبى

    هنا الاستاذ كاظم الساهر حاطط الدنيا كلها فى كفة والمحروسة اللى بيحبها فى الكفة التانية وطبعا بسلامتة بيختار الكفة اللى فيها حبيبتة

    يعنى الكفة التانية دى مش فيها والدتك ووالدك واصحابك دووول كلهم زعلهم ميهمكش واللى يهمك ان مفيش مكروة يمس حبيبتك ودة ان دل فهو يدل على ان قلة الاصل متوفرة عند الراجل الشرقى عامة

    وعلى راى المثل اللى بيقول الراجل بميت ست بس لو جات الست يغور مية راجل

    طبعا فى كلام كتير عامة بيبقى مش واقعى بين الراجل والمراءة عامة وكلام اغلب بيبقى فشر وضحك على العيون

    يعنى مثلا فية حتة كدة فى اغنية لراغب علامة بيقول فيها لو خيرونى بين هواك ولا اموت مبقتش اخاف من الموت وخايف اخسرك بعشقك

    يعنى انت عايز تفهمنى ان انت ميهمكش تموت ويهمك انك متخسرهاش هو الموت لعبة ولا حاجة احنا لو جايين بقى للواقعية هقولك انا لا انا اخسرها مية سنة مش سنة واحدة بس مموتش هههههههههههههههههه

    واللى يقول ادفعلك نص عمرى من الدنيا ومشتريك والنص التانى بردوة ميغلاش عليك

    والله ولا ساعة من عمرى انتى لو روحتى هتتعوضى فية غيرك كتير بس العمر مش بيتعوض

    طيب دة كلام اغانى واحنا عارفين بس المشكلة ان دى لغة الحوار اللى بقت سايدة بينا الراجل والست

    الراجل يقول للست انت حياتى وهى تقولوا انت عيونى اللى بشوف بيها
    واهو كلة بيكدب على بعض

    يعنى يا ستى عايزة تفهمينى انة لما يسيبك هتتعمى مش هتشوفى تانى

    احنا شطحنا عن الموضوع الاساسى

    بص يا جماعة عايزن نناقش كلام الاغانى اللى بيضحكوا بيها علينا

    طبعا انا طلعتلكم ان الراجل كسولى وتنبل لسة متكلمتش عن البنت

    لو لموضوع عجبكم هنكمل لو معجبكمش مش عايزة شتيمة من حد

    اوكى

    هههههههههههههههههههههههه






  2. #2
    عضو هام
    الحاله : Mahran غير متواجد حالياً
    تاريخ التسجيل: Feb 2008
    رقم العضوية: 3559
    الدولة: Ukraine
    الهواية: الصيد البري والبحري
    السيرة الذاتيه: Proud to be Syrian
    العمل: Trader
    العمر: 33
    المشاركات: 806
    معدل تقييم المستوى : 0
    Array

    رد: البنت بيضة بيضة بيضة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el.general مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم



    انا جايب النهاردة موضوع هايف شوية علشان نتناقش فية هو مش هايف شوية صراحة هو هايف خالص بس اعمل اية اللى لقيتة
    صدقت

    اية رايكم يا جماعة لو نتناقش مع بعض فى كلمات بعض الاغانى

    انا فى اغانى بسمعها وكلماتها بتبرز جانب مهم جدا من شخصية الرجل الشرقى والمراءة الشرقية وانا طبعا هبدأ هنا بالرجل علشان محدش يقول دة ماسك اهين البنات

    فية مقطع من اغنية للاستاذ فريد الاطرش بيقول فية

    هاتولى من الحبيب كلمة

    لو جينا نبص للمقطع دة من ناحية تانية هنلاقى ان الاستاذ فريد الاطرش قاعد فى بيتة ومزاجة تمام التمام ومستنيهم لما يجبولة كلمة من الحبيب ودة ان دل فهو يدل على التنبلة اللى عايش فيها الاستاذ فريد
    حسب علمي انو الاستاذ فريد الاطرش موسيقار وفنان التاريخ ما زال يذكره وسيخلد في تاريخ الفن والموسيقى مات منذ اكثر من 30 سنه ومو عايش في تنبله ولا ما كان سافر من سوريا لمصر وعمل اعمال كبيرة واظن بكفي الحفلات الي قام فيها والافلام الي مثلها والاغاني الي لحنها وغيرها


    طيب دة لو عايز جواب من الحبيب هيعمل اية

    اذا كان عايز كلمة واحدة بس وقاعد مستنى لما هما يجيبوها


    وطبعا كلنا سمعنا فى الفلكلور المصرى اغنية البت بيضة بيضة بيضة البت بيضة وانا اعمل اية

    لو جينا نبص هنا هنلاقى ان الراجل اهم شيىء عندوة ان البنت تكون بيضة مش مهم بقى بيضة وتخينة ولا بيضة ورفيعة ولا بيضة وهبلة ولا بيضة وعبيطة اهم حاجة انها تكون بيضة ودة ان دل فهو يدل على النظرة الدنيئة اللى بيبص بيها الراجل للمراءة
    ما في شي اسمو نظرة دنيئية الى الانثى هو يحب الانثى البيضاء طبعا بالاغنية ما رح يوضحلك بيضا وذكيه وبنت عيله وعندها ماجستير او غيره يعني مجرد كلمه في اغنيه وبتدل على ذوق شخصي اي شخص ممكن يكره البنت السمرا مثلا بحب البيضا بس طبعا ما رح قلك بدي بنت بيضا وهبلة
    وفية مثلا اغنية زى اغنية ها حبيى لكاظم بيقول فيها

    منى تزعل لك والله زعل الدنيا كلها ولا مكروة يمسك حبيبى

    هنا الاستاذ كاظم الساهر حاطط الدنيا كلها فى كفة والمحروسة اللى بيحبها فى الكفة التانية وطبعا بسلامتة بيختار الكفة اللى فيها حبيبتة
    لما بتحب انسان رح تقله هيك ورح تحافظ على زعله وقتها والكلام لما بيكون في هيك حاله بيكون ضد الكل غير الاحباب يعني انت قارن الاهل باعداء الحبيبة وهاد غلط والكفيه الي فيها الاحباب دائمة راجحه للربح ضد الجميع
    يعنى الكفة التانية دى مش فيها والدتك ووالدك واصحابك دووول كلهم زعلهم ميهمكش واللى يهمك ان مفيش مكروة يمس حبيبتك ودة ان دل فهو يدل على ان قلة الاصل متوفرة عند الراجل الشرقى عامة
    قله الاصل ممكن متوفرة عندك بكثرة وبكفي نكرانك لاشخاص اسسو الفن الشرقي
    وعلى راى المثل اللى بيقول الراجل بميت ست بس لو جات الست يغور مية راجل
    ده المثل هبل بهبل اي شخص لما بيكون حبيبته معاه بتسوى مليون راجل وغيره الزوجة هي المستقبل وام اولاد المستقبل الاهل لن يدومو وهذه سنة الحياة
    طبعا فى كلام كتير عامة بيبقى مش واقعى بين الراجل والمراءة عامة وكلام اغلب بيبقى فشر وضحك على العيون

    يعنى مثلا فية حتة كدة فى اغنية لراغب علامة بيقول فيها لو خيرونى بين هواك ولا اموت مبقتش اخاف من الموت وخايف اخسرك بعشقك
    ليش ما بتقارن الشعر العربي مثلا وغيره من فنون وبقيت على بعض كلمات الاغاني التي تهم الوزن والسلاسة في الكلام والتناسق مع اللحن ومع ذلك في حاله الحب لن يكون هناك عائق من التفكير في اي مجال مقابل الحب
    يعنى انت عايز تفهمنى ان انت ميهمكش تموت ويهمك انك متخسرهاش هو الموت لعبة ولا حاجة احنا لو جايين بقى للواقعية هقولك انا لا انا اخسرها مية سنة مش سنة واحدة بس مموتش هههههههههههههههههه
    شفت وين قلة الاصل؟؟ ههههههههههه
    واللى يقول ادفعلك نص عمرى من الدنيا ومشتريك والنص التانى بردوة ميغلاش عليك

    والله ولا ساعة من عمرى انتى لو روحتى هتتعوضى فية غيرك كتير بس العمر مش بيتعوض
    سبحان الله كنا من شوي منحكي عن قله الاصل ولو
    طيب دة كلام اغانى واحنا عارفين بس المشكلة ان دى لغة الحوار اللى بقت سايدة بينا الراجل والست

    الراجل يقول للست انت حياتى وهى تقولوا انت عيونى اللى بشوف بيها
    واهو كلة بيكدب على بعض
    المشكله انو انت اخد فكرة الناس كلها متلك يعني كذابة الغريب انك بتفكر هيك
    يعنى يا ستى عايزة تفهمينى انة لما يسيبك هتتعمى مش هتشوفى تانى
    مش هتتعمى بالمعنى المادي ولكن هتعيش في جو من العمى المعنوي والقلب وبظن لما بتكبر وبتمر بحالة حب وحبيبتك بتوجهلك رفسة عاطفية بتعيش بهيك حالة
    احنا شطحنا عن الموضوع الاساسى

    بص يا جماعة عايزن نناقش كلام الاغانى اللى بيضحكوا بيها علينا

    طبعا انا طلعتلكم ان الراجل كسولى وتنبل لسة متكلمتش عن البنت

    لو لموضوع عجبكم هنكمل لو معجبكمش مش عايزة شتيمة من حد
    ولا لسا ما وصلنا لمرحله الشتم لكن قريبا هنوصلها على هيك تفكير وهيك نقاش فارغ

    اوكى

    هههههههههههههههههههههههه

    بلا زعل كلو بيظهر رأيو


    وأتيتُ يوماً للمدينة كالغريب ورنينُ صوت أبي يهز مسامعي وسط الضباب وفي الزحامِ
    يهزني في مضجعي ومدينتي الحيرى ضبابٌ في ضباب أحشاؤها حُبلى بطفلٍ
    غير معروف الهوية أحزانها كرمادِ أنثى ربما كانت ضحية
    أنفاسُها كالقيدِ يعصف بالسجين طرقاتُها .. سوداء كالليل الحزين
    أشجارها صفراء والدم في شوارعها .. يسيل كم من دماء الناس
    ينـزف دون جرح .. أو طبيب لا شيء فيك مدينتي غير الزحام
    أحياؤنا .. سكنوا المقابر قبلَ أن يأتي الرحيل
    هربوا إلى الموتى أرادوا الصمت .. في دنيا الكلام
    الصمت لا بد أن...يسمع


  3. #3
    عضو متالق
    الحاله : EL.GeNeRal غير متواجد حالياً
    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    رقم العضوية: 9395
    الدولة: حيث اتواجد
    الهواية: السباحة وكرة قدم شواطئ
    السيرة الذاتيه: انسان يحب الحياة
    العمل: مهندس كمبيوتر
    المشاركات: 147
    معدل تقييم المستوى : 0
    Array

    رد: البنت بيضة بيضة بيضة

    وربنا منور يا حج

    اهم شئ انت متزعلش

    ومفيش حد هيزعل بأذن الله




  4. #4
    انثى استثنائية
    الحاله : مارو غير متواجد حالياً
    تاريخ التسجيل: Sep 2004
    رقم العضوية: 10
    الدولة: Syriam, Myanmar
    الهواية: احب الحياة بالرغم عني بلدنا ونحن أدرى فيه قائدنا ونحن منحييه في مجال تحلو عن سمانا راديو صوت المغترب
    العمل: مراسلات
    المشاركات: 11,133
    معدل تقييم المستوى : 25
    Array

    رد: البنت بيضة بيضة بيضة

    ما في زعل
    بس الدنيا اذواق
    وممكن اللي ما بيعجبك بيعجب غيرك
    انا علي ما بحب الا المغنيين القديمين واغانيهم
    يعطيك العافية







  5. #5
    عضو متالق
    الحاله : EL.GeNeRal غير متواجد حالياً
    تاريخ التسجيل: Feb 2010
    رقم العضوية: 9395
    الدولة: حيث اتواجد
    الهواية: السباحة وكرة قدم شواطئ
    السيرة الذاتيه: انسان يحب الحياة
    العمل: مهندس كمبيوتر
    المشاركات: 147
    معدل تقييم المستوى : 0
    Array

    رد: البنت بيضة بيضة بيضة

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مارو مشاهدة المشاركة
    ما في زعل
    بس الدنيا اذواق
    وممكن اللي ما بيعجبك بيعجب غيرك
    انا علي ما بحب الا المغنيين القديمين واغانيهم
    يعطيك العافية
    انا من اول ما شوفت ردودك

    ومواضيعك

    ئولت البت دى تنتمى الى مطربين زمان

    الفن والطرب والاصلى

    مش تقليد اليومين دول


    منورة يا حجة مارو التوبيك


    صباحك ورد وياسمين






معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. بيضة تتحول إلى دجاجه !!
    بواسطة شئية بس قوية في المنتدى آلعـــــُجــآئــَب و آلـــغـــرآئــب
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-09-11, 02:47 PM
  2. مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 07-12-09, 12:10 AM
  3. عنوان شرف الامة العربية وربي(اناشيد خاصة بحزب الله)
    بواسطة لبناني في المنتدى لــــــوحُة شــرُف أكـرُم لـــبنَآن
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 01-10-07, 09:44 PM
  4. اصابة 9 بالرصاص في نزاع بين متنافسين بحزب الوفد المصري..!
    بواسطة death raider في المنتدى صحافة العالم
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 04-13-06, 06:31 PM
  5. لا تحسب انك الرجل الاوحد بالارض
    بواسطة MALAK في المنتدى همس القــــــوافـــــى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 05-04-05, 06:33 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  
RSS RSS 2.0 XML MAP HTML
if>